image
Start to run

Beginnen met lopen voor een gezond en fit lichaam. Beweeg meer, leef langer en gelukkiger! We helpen je graag...

Schema start to run

Hardlopen is niet alleen een sport waardoor je jouw conditie opbouwt of kilo’s verliest, maar kan ook bijzonder ontspannend en leuk zijn. Elke loper heeft zo zijn eigen motivatie en eigen doelen. Als je tot de gepassioneerde lopers behoort die graag resultaat ziet op termijn, dan is het aan te raden een trainingsplan op te stellen.

Je kunt bijvoorbeeld proberen een bepaalde afstand te halen of binnen een bepaalde tijd een afstand te lopen of je snelheid verbeteren. Deze drie variabelen staan in een zekere relatie tot elkaar. Verander je er eentje, dan veranderen die andere ook automatisch.

Een eerste sportief doel voor een beginnen hardloper is 5 kilometer rennen zonder onderbreking. Daarbij staat de afstand dan vast. Bijgevolg zul je dan moeten werken aan tijd en tempo. Amateurlopers lopen 5 kilometer binnen de 20 à 30 minuten. Het Olympisch wereldrecord ligt overigens bij 12 minuten 57 seconden en werd door de Ethiopiër Kenenisa Bekele gelopen.

Met het Start-to-run schema leert iedereen op een leuke en vlotte manier die 5 kilometer lopen in ongeveer 10 weken. Verwacht wordt dat je elke week 3 keer tijd maakt om 20 tot 30 minuten te trainen. De andere dagen geniet je van de welverdiende rust. Op die manier is overbelasting of frustratie uitgesloten. Sommigen zijn zo gedreven en gefocust op hun conditie dat ze dan even gaan inlineskaten, zwemmen of fietsen.

Sneller, hoger, sterker, luidt nog steeds het Olympische motto. Het schijnt iets natuurlijks te zijn dat mensen steeds weer de lat hoger leggen. Is een doel bereikt, dan zoekt men al een ander. Een snellere tijd, een langere afstand een zwaardere training. Als de 5 kilometer te kort is geworden, probeert men de 10 kilometer te halen. En daardoor verandert natuurlijk ook de omvang van de training. Waar de gepassioneerde hardloper na 30 minuten uiteindelijk aan de eindstreep kwam, hebben diezelfde amateurlopers maar liefst een uur nodig om de 10 kilometer te rennen. Het Olympisch wereldrecord voor de 10 kilometer staat ook op naam van de Ethiopiër Kenenisa Bekele. Hij had 27 minuten en 1 seconde nodig om het doel te bereiken.

Bij Start-to-run vind je eveneens een loopschema dat je in 10 weken klaarstoomt om ononderbroken deze afstand te kunnen hardlopen. Verwacht wordt hetzelfde: jezelf 3 maal in de week vrijmaken om te trainen. Bij dit schema wordt ook gehamerd op goed en voldoende stretchen en opwarmen voor je de loopschoenen aantrekt.