image
Start to run

Beginnen met lopen voor een gezond en fit lichaam. Beweeg meer, leef langer en gelukkiger! We helpen je graag...

Loopschema

Lopen is de oudste sport ter wereld. Sinds het bestaan van de mens moet hij zich lopend voortbewegen. De moderne wereld waarbij we meestal veel zitten, heeft er echter voor gezorgd dat we weer trager zijn geworden. Lopen of joggen moeten we weer ‘leren’ en vooral bij het begin kan dat moeizaam zijn.

Waarom lopen?

Waarom moet ik joggen? – Dat vragen zich velen af. Hoewel dat je tegenwoordig niet meer als gek wordt uitgescholden als je zegt dat je houdt van lopen. Toch is het aantal criticasters nog altijd groot. Waarom iemand graag loopt, is nochtans met makkelijk te verklaren: de algemene conditie wordt verbeterd wat niet enkel gezond is maar ook voor plezier zorgt. Welke jogger houdt niet van dit bevrijdende gevoel, ’s avonds na het werk nog even een toertje te lopen? Dit geldt natuurlijk ook voor andere sporten, maar joggen heeft een aantal extra voordelen: ten eerste ben je niet afhankelijk van anderen, ten tweede kun je het zo wat overal en ten derde, je verbrandt meer caloriën dan bij andere sporten.

Een loopschema doet wonderen

Iedereen kan joggen en met een beetje hulp kan iedereen er ook plezier aan beleven. Wie immers wil doorbijten en zichzelf dus doeleinden oplegt, heeft ook nood aan een goed gestructureerde training. Daarom is een loopschema absoluut noodzakelijk.

Een loopschema zorgt ervoor dat door de combinatie van inspanning en herhaling de conditie stilaan wordt opgebouwd. Bij het opstellen van een loopschema moet je vooral opletten voor volgende valkuilen. In vele boeken worden loopschema aangeboden die natuurlijk niet persoonlijk zijn afgesteld op jou. Elke jogger heeft zijn sterktes en zwaktes en heeft zijn eigen persoonlijke doel. Bovendien zijn die schema’s vaak opgebouwd om binnen een bepaalde tijd een welbepaalde afstand te kunnen lopen, dus veeleer voor echte beroepssporters. Een te streng loopschema kan dan leiden bij amateur sporters tot overbelasting en frustratie. Het is dus verstandig verschillende loopschema op te vragen of down te loaden en die te vergelijken.

Wanneer je twijfelt, kies dan voor een iets minder intensief loopschema dat haalbaar is. Wanneer je merkt dat het te zwaar is, wees dan ook niet de boze volhardende jogger, maar pas het aan aan je eigen tempo en conditie. Het is veel verstandiger het plan aan te passen dan jezelf voor onbepaalde tijd te bezeren en nadien weer van nul te moeten starten.