image
Start to run

Beginnen met lopen voor een gezond en fit lichaam. Beweeg meer, leef langer en gelukkiger! We helpen je graag...

Start to run loopschema

Je hoort het wel vaker: joggers lopen te snel. Gevolg is dan dat de amateurrenner zeer veel stress heeft, weinig plezier aan rennen heeft en daardoor dus ook na een tijdje geen zin meer heeft. De gepassioneerde hardloper zal misschien iets langer doorbijten maar zal ook op termijn ophouden met ’s morgens of ’s avonds een toertje te rennen in het park. Dat het bij het begin even doorbijten is, begrijpt iedereen. Wie begint met lopen, bijzonder gedreven of niet, moet bij het begin zijn conditie opbouwen en dat gaat nu eenmaal niet zonder op te tanden te bijten.

Toch is joggen nu eenmaal de beste manier in optimale conditie te komen. Je hele lichaam – hart, bloedvaten, longen - profiteert ervan 3 maal per week 30 minuten te rennen. Bovendien is het effect ook groot. Op korte termijn zul je merken dat je lichaam zich fitter voelt en je er zelfs enkele overtollige kilo’s door verliest. Joggen kun je overigens ook op elk moment van de dag. Je hoeft geen sportzaal te reserveren, je kunt het alleen of met meerdere en jij kunt zelf uitkiezen op welke moment je naar buiten trekt met je degelijke loopschoenen aan.

Naast goeie sportschoenen is het ook belangrijk bij het begin een goed loopschema te hebben. Daarnaast kan ook motivatie een belangrijke factor zijn. Ook variatie hoort tot het pakket: telkens weer een andere buurt zoeken waar je gaat rennen en ook het tempo af en toe veranderen, daagt het lichaam uit, lees je in boeken en op het internet. Makkelijker gezegd dan gedaan, niet?

Het loopschema van Start-to-run, biedt je de combinatie van al deze factoren. Er bestaat ook een podcastversie met de stem van Evy Gruyaert waardoor je niet moet friemelen met schemaatjes op papier maar gewoon alles op je iPod kunt installeren. Er is een schema / versie dat je in 10 weken klaarstoomt om 5 kilometer te lopen, een andere versie voor gevorderden motiveert je om in de volgende 10 weken de 10 kilometer te halen.

Het enige dat van je wordt verwacht is dat je 3 dagen per week een half uurtje bereid bent te gaan hardlopen. De andere dagen geniet je van welverdiende rust. De schema’s kun je downloaden via internet, net als de podcast. Wie zich aan het schema houdt en niet afhaakt of zijn lichaam teveel belast, kan na 10 weken tevreden zijn: zonder ademsnood en zonder spierpijnen haalt hij of zij met grote trots de 5 kilometer!