image
Start to run

Beginnen met lopen voor een gezond en fit lichaam. Beweeg meer, leef langer en gelukkiger! We helpen je graag...

Hardloopschema

Lopen is een natuurlijke voortbewegingvorm van de mens. Iedereen kan het en iedereen kan er ook, op welk moment dan ook, ermee beginnen en het uitoefenen. Een goed begin is echter een noodzaak. Een hardloopschema is een aanrader en zou als een leidraad door de beginnende jogger kunnen worden gebruikt bij het hardlopen. Zulke schema’s kun je downloaden van het net. Zorg er dan vooral voor dat je niet te hoog grijpt. Het is soms verstandiger onder je conditie te beginnen dan je te verrennen. Natuurlijk kun je ook een persoonlijk hardloopschema laten opstellen door je persoonlijke trainer. Hou, welk schema je ook volgt, ermee rekening dat het niet aan te raden is hard te lopen als je pijn hebt of als je hartslag meer dan 120 slagen per minuut bedraagt. Dat is nefast voor de hardloopvreugde.

Wie aan overgewicht lijdt en met joggen wil afvallen, moet alleen moet aangemoedigd worden. Soms is het ook aan te raden even medisch advies te vragen bij jouw huisarts. Hardlopen belast de spieren, de gewrichten en de gewrichtsbanden. Bij elke pas krijgen ze zogezegd een schok. Daarom wordt bij mensen die lijden aan ernstig overgewicht eerste met wandelen te beginnen. Vervolgens kan naar snelwandelen worden overgeschakeld om uiteindelijk te beginnen met joggen na een tijdje. Wie 5 tot 10 kilogram overgewicht heeft, wordt aangeraden iets langer te wachten met het echte lopen en dus langere tijd te wandelen.

Wie eenmaal zijn hardloopschema op zak heeft, heeft enkel nog nood aan goeie schoenen. Vraag raad aan de verkoper en probeer alle schoenen uit tot je de beste vindt. Voor het hardlopen is het aan te raden goed op te warmen, daardoor verminder je de kans op blessures. Begin vervolgens langzaam te lopen. Je lichaam moet gewoon worden aan de inspanning. Vaak duurt het tot 14 dagen vooraleer je lichaam zich aangepast heeft aan de extra inspanning die van hem gevergd wordt. Wees niet te precies wat het hardloopschema betreft: als je merkt dat het te veel inspanning vergt, pauzeer dan liever een keertje meer. Het is ook belangrijk dat je jezelf goed voelt bij, de dag nadien geen spierpijnen hebt en niet buiten adem geraakt. Nefast zijn ook steken in de zij. Daarmee wil je lichaam je zeggen dat je te snel rent. Ons diafragma, een belangrijke ademspier, reageert wanneer het teveel belast wordt met steken in de zijde. Stop dan niet met hardlopen maar wandel een tijdje tot de pijnen weer verdwijnen.