image
Start to run

Beginnen met lopen voor een gezond en fit lichaam. Beweeg meer, leef langer en gelukkiger! We helpen je graag...

Start to run

En Vlaanderen liep, rende, zweette en pufte inderdaad. Honderden Vlamingen liepen zich de longen uit het lijf in 2006 en 2007 en 2008 en wellicht nu nog dankzij het VRT-programma Vlaanderen sportland. Het programma was opgebouwd uit verschillende rubrieken waarin vooral minder beken sporten in de schijnwerpers werden gezet. Lang konden Vlamingen de belevenissen van omroepster Evy Gruyaert, presentatrice Saartje Vandendriessche en de Belgisch-Marokkaanse zanger Brahim volgen die in 2006 in 17 weken wilde trainen voor de 20 kilometer van Gent in datzelfde jaar.

Elke week motiveerden ze ergens anders in Vlaanderen inwoners van een dorp of stad om mee te rennen. Onder de slogan ‘Vlaanderen loopt!’ en op basis van de start to run van docente lichamelijke opvoeding en ex-marathonloopster Mieke Boekcx, werd er in Vlaanderen heel wat afgelopen op die zondagochtenden.

Of Evy, Saartje en Brahim de 20 kilometer daadwerkelijk gelopen hebben, herinnert niemand zich nog, maar de Vlamingen herinneren zich wel nog de start-to-run, het trainingsprogramma dat je in 10 weken leert om 5 kilometer te lopen. Toen het gelanceerd werd als podcast met de stem van omroepster Evy Gruyaert, zag je vele hardlopers met mp3-speler op straat, in het veld, in het park.

Waarom het zo succesvol is? Lopen is een sport die niet veel tijd vraagt: wie per week 2 tot 3 maal een half uurtje gaat rennen, voelt zich fysiek en psychisch vrij. Bovendien kun je het overal en alleen of met twee of in groep. Wie dus niet zoveel tijd heeft, moet voor deze sport ook niet echt tijd maken.

Sinds het lanceren van de podcast die elkeen kan downloaden, lopen meer Vlamingen dan tevoren. Het trainingschema is bijzonder eenvoudig en zorgt er dus voor dat de conditie langzaam wordt opgebouwd. Gedurende 10 weken hoef je je maar maximaal 3 dagen per week vrij te maken. Tussen 2 sessies door, word je zelfs nog getrakteerd op rustagen zodat je geen blessures oploopt of jezelf tot het uiterste drijft.

Voor beginnende joggers is er de reeks van 0 tot 5 kilometer in 10 weken. Voor gevorderde renners bestaat er ook een podcast waarmee je kunt trainen om tot 15 kilometer te rennen.

Het enige dat je dus nodig hebt om ook aan de slag te gaan is dit schema dat je kunt downloaden, een mp3-spelen, een goed paar loopschoenen en natuurlijk... een portie gezonde motivatie.